Januári napok I. vízirigó

2024.01.21. 20:08

 A mai nap történéseit két részletben fogom lejegyezni.                                                                                          Fagyos reggellel indult a nap (-7°C), de a napsütés hatására 11h körül már egy fél fokkal átlépte a 0°C-ot. Tihany keleti partszakasza változatos a Gödröstől a hajóállomásig akadós, a partközeli rész sekélyebb sok a kagylópad. A másik szakasz a Limniológiától a yacht kikötőig tart, itt is végig nagy kövekkel van kirakva a part de több a bokor,nádas rész helyenként bedőlt fákkal. Ezen a szakaszon jobban áramlik a víz a délies szél borzolja  nehezebben fagy be és a nap is tovább süti télen. A múlt héten itt két helyen is láttam jégmadarat, most egy húzott át de eltűnt nem került elő újra. Akkor is elgondolkodtam mennyi kishalat tud ilyenkor elkapni, ebben a jeges vízben nem igazán a partközelben mozognak a halak inkább a mélyebb részeken, de ezek szerint van annyi ami neki szükséges a túléléshez.

 A Birding.hu adatbázisából értesültem a múlt hét végén, hogy egy igazán ritka fajt vízirigót láttak pont ezen a területen amit az előbb leírtam. Akkor is jártam ugyan erre, fotóztam a jeget a barátrécéket, a jégmadarat, de a ritka madár nem került a szemem elé. Most is figyeltem a köveket hátha felbukkan és a kitartásomat siker koronázta! Egy fatörzsön láttam meg amint álldogált majd  többször is belecsobbant a vízbe,  lemerült a vékony jég alá is.Csak homályos képek sikerültek, mert a faágak akadályozták a jó rálátást. Próbáltam közelebb menni, de két lépés után kiszúrt és hangját is hallatva elrepült. Elindultam keresni hátha valahol meglesz de több száz méterre egy kanyarban elvesztettem szem elől... Közben néhány szóban elmondom miért ilyen érdekes ez a madár:

Az egyetlen énekesmadár amit vízimadárnak lehet nevezni, mert ténylegesen vízi madár. Olyan tollazata van ami nagyon tömött, orr és fülnyílásait letudja zárni, víz alatt és felett is kiválóan lát (ezt tanúsíthatom) . A táplálékát a víz alól szerzi, különféle gerincteleneket lárvákat. A költőhelyét ami a magas-hegységekben gyors folyású erdei patakoknál van ritkán csak kemény teleken hagyja el kóborolva keres megfelelő telelő területet. Balatoni adata eddig nem volt,  nagyon jó lenne tudni honnét érkezhetett!  A szakirodalom szerint énekel majdnem egész évben én sajnos nem hallottam... A költést korán kezdi ( a hím rakja a fészket) már februárban, ezért talán még 2-3 hétig itt lehet ha jól érzi magát.

Korábban eddig csak egyszer láttam Erdélyben a Békás szorosban a patak felett közlekedve hordta az eleséget a fiókáinak. Most itt a Balatonnál igazán nagy élmény volt látni és a végére 3 és fél óra után képeket is tudtam készíteni. Kétszer megtaláltam de mindig észrevett plussz a jövő-menő emberek  is megzavarták, de megláttam a fehér mellényét egy védett kis öbölben, utána még egy faágra is kiült rövid időre aztán eltűnt már nem találtam újra. Nem tudtam eldönteni amikor a fatörzsön ült a jégcsapokat nézegeti-e vagy a parton 5m-re telefonáló járólelő foglalta le :))

A bejegyzés trackback címe:

https://bakony-balatonbirding.blog.hu/api/trackback/id/tr4218308229

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása