Októberi összegzés

2022.11.13. 18:26

Lassan véget ér az ősz, kevesebbet tudtam terepen lenni a szokásosnál, ráadásul az időjárás és a madarak sem voltak kegyesek... Kevés fotózásra alkalmas nap volt a ködös párás időszakok voltak túlsúlyban. A nagy létszámú csapatok megjelenése volt a leginkább az érdekes,nem a ritka fajok észlelése. Október elején sokfelé még lábon állt a napraforgó ami rengeteg pinty-félét vonzott. Többszázas erdei pinty,zöldike, kenderike vagy tengelic homogén és vegyes csapatait figyeltem meg Veszprém környéki mezőgazdasági területeken. Nagyon óvatosak nehéz a közelükbe férkőzni pláne nyílt terepen. Szívesen fotóztam volna a színes csapataikat ,de nem igazán sikerült.  Barázdabillegetők, mezei és búbos pacsirták voltak láthatóak nagyobb számban a szántott földeken. Vártam,hogy ragadozók is felfigyelnek a népes seregletekre de csak egy karvaly támadást láttam. A napraforgóról jut eszembe ,szerencsére sikerült jó minőségű téli etető anyagot beszereznem és lassan kezdődik az etetési szezon a hideg idő beköszöntével. A kertben otthon a tuják magja még bőven ad táplálékot a magevőknek.

A másik nagyon nagy számban megjelenő madár a Balatonon látható október közepétől. Alsóörs és Csopak között láttam kilométer hosszan elnyúló fekete csapatait fentről a lovasi, palóznaki hegyoldal lankáiról túrázás közben. Szárcsák érkeznek hozzánk északról és kelet felől, mégpedig titokzatos módon éjszaka. Azért írom ,hogy titokzatos mert a sötétség leple alatt vonulnak egyszer csak itt vannak.A köd valószínű ebben nem segít de nekik biztosan szuper érzékelőik vannak. A sötétben ezernyi fekete (egyébként látszatra nem túl jól repülő ) madár húz a fejünk felett kihasználva esetleg a városok világító lámpáit a csillagok és a Hold fényét. Amíg nem fagy be a nagy tó addig itt is maradnak, ami veszélyes is lehet számukra láttam már jégbe fagyva közülük sajnos jó pár példányt. Korábbi bejegyzéseimben már többször írtam róluk, de mindig valami eszembe jut velük kapcsolatban. A másik fekete madár a Balatonon a kárókatona aki nem is annyira fekete közelebbről megnézve, létszámban még messze van a csúcstól de már gyülekeznek. Ilyenkor érkeznek és 1-2 hét múlva indulnak is tovább a búvár félék, pl.a sarki búvárok ők is néha csapatban mozognak de itt a létszám jóval kisebb 5-10 pld. Messze a nyílt vízen tartózkodtak a múlt hétvégén Csopak térségében.Ilyenkor a szélcsendes időjárás nagy segítség, sokkal könnyebb  a megfigyelésük a nagy távolság miatt.

Októberi esős napon a halastavak környékén is jártam itt a csörgő récék nagy létszámú csapatai voltak érdekesek közel 300 pld. volt a leeresztett tavon. Itt is hiába közelítettem  óvatosan takarásból a területet észrevettek és csak a levegőben figyelhettem a felhőnyi madarat hamar véget ért a madarászat. Egy szárítkozó rétisas  vigasztalt az útszéli fán hazafelé. A végére hagytam egy októberi tövisszúró gébicset és egy füzikét..

A bejegyzés trackback címe:

https://bakony-balatonbirding.blog.hu/api/trackback/id/tr7217977088

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása