Augusztusi napok

2022.08.20. 22:16

 A Balatonon augusztus elején százas nagyságrendben tartózkodnak vándor útjuk előtt küszvágó csérek.Kajakkal szoktam ilyenkor felkeresni a kőgátakat ,ahol pihenni éjszakázni szoktak.Néhány nagy sirályt is sikerült lefotóznom és volt olyan is amelyik dögön falatozott.

 Növekednek, erősödnek a kirepült fiókák ,de még sok dolgot meg kell tanulniuk. Például a táplálék szerzés fortélyait.Ez küszvágó cséréknél úgy zajlik,hogy a szülők fognak egy küszt mondjuk és nem nyelik le, nem adják oda rögtön a követelődző kis csérnek,hanem repülnek vele hangos rikácsolással a víz felett. Felrepül és leejti a halat,amit az ifjúnak meg kell szereznie a vízbe lecsapva,de...ez nem sikerül elsőre ezért gyakorolni kell. Ezek a jelenetek  felkeltik a közelben ólálkodó sirályok figyelmét és beszállnak a halacska megszerzésébe. Természetesen a csérek is résen vannak és megmentik a finom falatot aztán kialakul egy üldözés a sirály és a csér között aminek a vége: némi nehézségek árán megmarad a most már kissé megtépázott hal.

 Hasonló jelenetet kabasólymoknál is megfigyeltem már, itt is magasról lejtette a szülő a táplálékot amit el kellett volna kapnia fiatal madárnak de nem sikerült. Itt nem volt lesipuskás,csak az öreg madárnak kellett egy gyors zuhanással még a földre esés előtt elkapnia a falatot.Nem kis akrobata mutatvány volt...  Elgondolkodtam a sarlós fecskék hogyan csinálják, a kirepülés után mindent tudniuk kell segítség nélkül. A molnár és füstifecskék még a levegőben kirepülés után is táplálják a fiókákat ilyet a sarlósoknál nem tapasztaltam.A fecskékről jut eszembe jártam a homokbányában a partifecskék fészkelését ellenőrizni, sikerült néhány példányt megfigyelnem a lyukaknál (5-6 pld.) A gyurgyalagok is még a közelben tartózkodtak ,de már kisebb számban ők befejezték a költést. Van egy nádfolt a bánya közepén itt füstifecskék gyülekeztek a nádszálakon és a környező fákon. Itt érdekességként azt jegyeztem fel,hogy ismerik a madarak egymás jelzéseit riasztó hangjait.A gyurgyalagok riasztottak és rögtön a levegőbe emelkedett az összes fecske is.

 Más téma: az úrkúti őskarsztnál jártam egyik nap ahol legutóbb pár éve télen jártam. Akkor hófehér érintetlen havas táj ,most más hangulat fogadott. Szerintem kicsit elhanyagolt állapotban van ez a különleges hely. A lépcsők életveszélyesen inognak ,repedtek a fokok,szemetes a tanösvény (sokfelé WC hiányában végtermékek,papírok), a levágott faágak nincsenek elszállítva szanaszét hevernek gondozás hiánya mindenfelé sajnos.

A végére egy idén nyáron ritkán látott felhőcsodákat fotóztam. Ebben az aszályos száraz időszakban egy zivatarfelhő képződése,majd szétoszlása is téma lehet.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://bakony-balatonbirding.blog.hu/api/trackback/id/tr7917912163

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása