Élet a partfalaknál 2.

2024.07.27. 21:36

  Tartja magát a forró száraz nyár, lassan vége a júliusnak és nem volt csapadék ebben a hónapban! Veszprém környékén még vannak tartalékok a talajban, úgy ahogy még bírják a növények, de pl. a Tapolcai-medencében szerintem kezd kritikus lenni a helyzet. Napraforgó és kukoricatáblák levelei lógnak szárazon, helyenként fasorok,bokrosok kókadoznak a kiszáradás határán. Parti fecske telepet kerestem a környéken és egy murvabányában meg is találtam őket. Örültem,hogy megtaláltam a kicsi kolóniát (25-30 pár talán), de a körülmények, ahol élnek (nem találom a helyes kifejezést) nagyon extrémek voltak számomra. Egy működő bánya hatalmas rakodógépekkel, futószalagokkal, szállító járművek folyamatos jövő-menő forgalmával, szálló porral egy katlanban. A képeken látható fehér murva hegyek, olyan mintha hóhegyek lennének, de nem azok :)). A fecskék az apró szeműre rostált óriás murvadomb oldalában fészkelnek! Az emlékeim szerint a murvaszemek nem kötődnek egymáshoz, ha belenyomom a lapátot omlik rendesen, folynak le a szemek. Hogy lehet ebben közegben járatot, költőüreget ásni? Ezt csak én kérdezem magamtól, mert a madarak nem gondolkodtak rajta, hanem megcsinálták. Másik aggodalmam: a markolós csak a murvahegyet látja, az hogy egy helyen a teteje közelében lyukak vannak fúrva és azon ki-be madarak röpködnek biztosan nem veszi észre. Erős szél fújt ottjártamkor, néha alig lehetett látni a portól. A madarak folyamatosan etettek nem mentek messzire (milyen rovarokat tudtak fogni ebben a porban nem tudom). Néhány költőüregről leomlott a felette levő réteg és nyitottá váltak. A szépen fejlett kis fecskék ott várták az eleséget nagyon helyesek voltak. Jól látszik a képeken mekkora egy üreg, két fióka ücsörgött benne. A lejjebb lévő lyukak még megvoltak etettek a szülők. Úgy gondolom néhány nap múlva kirepülnek és nem lesz semmi gond a kicsikkel a markoló máshonnét szedi az anyagot a kamionokba! Jövőre tavasszal eljövök újra megnézem hová tudnak fészkelni!  Természetesen gyurgyalagok is élnek a közelben (20-25 pld. láttam) a költőhelyet nem találtam a bánya nagy kiterjedése miatt nem jártam be az egészet. A környék nagyon szép pár kilométerre halastó és egy kis bányató is van. A közelben egy darázsölyv is felbukkant.               Veszprémben a Cholnoky-ltp. sarlósfecskéire idén kevesebb figyelmet szenteltem (bocs) ők is befejezik a költést napokon belül, ma már csak kis létszámú csapat érkezett este. Napközben nem lehetett látni őket valószínű távolabbra kell menniük élelemért. A fiókák számára itt is nagyon megerőltető lehetett az épületek felforrósodott falában elviselni a hőséget.

A bejegyzés trackback címe:

https://bakony-balatonbirding.blog.hu/api/trackback/id/tr2218455553

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása