Kormorán sokadalom

2023.10.31. 14:51

  A tatai Öreg-tó olyan különleges madár-pihenőhely, melyet egy város szinte teljesen körülvesz, de mérete miatt a madarak mégis biztonságosnak ítélik meg. Ősszel a lehalászás után leeresztik a víz jó részét, de azért maradnak olyan helyek ahol vízzel borított részek is vannak. Tatát a vizek városának nevezik és nem érdemtelenül. Néhány napot töltöttem a városban és környékén. Bejegyzésem címének ötletét egy a madarakkal kapcsolatos november végi rendezvény a Tatai Vadlúd Sokadalom átnevezéséből alakítottam át Kormorán Sokadalommá. Ebben az időszakban a lehalászás után még nincsenek itt a ludak, de a kormoránok viszont vannak bőven akár százas nagyságrendben is. A folyamatosan csökkenő vízszint (készítettem képeket a tó lefolyását biztosító patak méretéről így eresztés idején) megkönnyíti a maradék halak elkapását. Hal van bőven, sokszor a vízből kiugrálva mintegy megmutatva magukat a rájuk vadászó madaraknak. Vannak itt a kárókatonákon kívül sirályok,kócsagok és szürke gémek is szép számban, jut nekik is zsákmány. A képeken látható lesz amint csapatostól halásznak szisztematikusan keresve terelve a halakat. Lebuknak, elkapják a zsákmányt, lenyelik, feljönnek a felszínre és a vizet taposva repülnek emészteni szárítkozni. Szinte forr a víz, nagyon érdekes amint precízen végre hajtják a halászatot, valószínű ezt addig végzik amíg ki nem fogy a hal. A sirályok beszállnak a halászó csapatba és a kavarodásban elcsennek ,vagy elkapnak halakat ők is. 

        A víz a tóból zsilipeken keresztül távozik és az Által-ér nevű patak vezeti el ami tulajdonképpen keresztül folyik az Öreg-tavon és a Dunába torkollik. A csatorna mellett kerékpár út vezet amit ki is próbáltam így jutottam el másik úti célomhoz a Ferencmajori-halastavakhoz ami hivatalosan Naszály községhez tartozik. A tavak különleges védettségű besorolás alá esnek Natura 2000 ill. Ramsari területek (" rámszári egyezmény, hivatalos nevén Egyezmény a nemzetközi jelentőségű vadvizekről, különös tekintettel a vízimadarak élőhelyeire, az egyik legrégebbi nemzetközi természetvédelmi egyezmény"). Ahogy befordultam a tavakhoz a kerékpár útról már meg is láttam a levegőben két rétisast körözni, jó jel gondoltam és így is lett! A bekötő út aszfaltozott és a tavak között is jól lehet közlekedni főleg kerékpárral. Hamar megtaláltam egy madármegfigyelő tornyot, ahonnét jól belátható volt az egyik nagy területű tó. Több nagyobb csapat nyári lúd, kevés nagy lilik (kb.20), egy csapat barátréce pihent a tavon. A levegőből folyamatosan érkeztek és indultak libák majdnem mint egy repülőtéren. A nyugalmukat csak az időnként megjelenő rétisasok zavarták meg. Tovább haladva egy másik tónál bíbiceket találtam (50 pld.) és ott is voltak nyári ludak, dankasirályok, néhány bütykös hattyú és nagy kócsag. A következő állomás a madárvárta volt, ahol szerencsémre zajlott a madárgyűrűzés és láthattam néhány példány jelölését. A fényképek között látható lesz egy sárgafejű királyka (kicsit homályos,de ebben az esetben a jelölő gyűrűk voltak a lényegesek amik a madarak bal lábára kerülnek). Az összesítő táblán látható, hogy 2023 07.17-től 10.26.ig a befogott ill. jelölt madarak száma összesítve és fajokra lebontva is. 7845 madár gyűrűzése nem kis munka 71 nap alatt napi átlag 110 példány. Néhány érdekes adat ragadta meg a figyelmemet : lappantyú [15] amiből 12-őt egy hajnali ellenőrzéskor találtak (csapatostól vonulnak?) fürj [108] (nem tipikusan nádi madár), házi rozsdafarkú [0]. A hálókat nem néztem meg majd legközelebb, ha erre járok. Visszafelé még készítettem néhány képet végre kisütött a nap így jobb fények lettek.

 

Folyt.köv.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://bakony-balatonbirding.blog.hu/api/trackback/id/tr5818246111

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása