A juhhodály lakói

2017.03.19. 22:22

Kuvikról még nem írtam bejegyzést....eddig.Ennek az oka,hogy hallani már hallottam a hangját éjszaka , de látnom (sőt fotóznom) még nem sikerült.Magyarázatként mellékelek egy térképet a magyarországi előfordulási adatairól.Ezen jól látható ,hogy a kb.1500-2500 párra tehető hazai állomány hol él.A Dunántúlon jóval kevesebb mint az Alföldön mivel kerüli a zárt erdőket és előnyben részesíti a nyílt mezőgazdasági területeket tanyákat, állattartó telepeket.Szerencsémre Tolna megyében van olyan fészkelő hely, ami kielégíti fészkelési és élőhelyi igényeiket.Használaton kívüli (de azért nem teljesen) hodály félre csúszott cserepekkel,kitört ablakokkal széna bálákkal remek lakóhely baglyoknak.(Egyébként a falu templom tornyában gyöngybaglyok tanyáznak).A képeken látszik ,hogy nappal is aktív madárról van szó,mikor alszik azt nem tudom :).Nappal lettem figyelmes erős hangjára és  ez nem a  tipikus hangja volt ,hanem valami élesebb hang.Távcsővel körbe pásztáztam a hang irányába és megláttam a hodály tetején egy kuvikot.A cserepek nyílásán át hol kijött ,hol elbújt.Lerepült az egyik ablakba és ott nézelődött .Nem mertem közelebb menni (kb.40m-re lehettem) nem akartam megzavarni. Nagy sárga szemeivel figyelt ,forgatta a fejét nézelődött majd kis idő után eltűnt egész délután nem láttam ,biztos aludni ment.Alkonyatkor újra lesben álltam de nem mentem közelebb ők viszont jöttek ,mert közben előkerült a párja is.Megvárták míg szinte teljes sötét lett (addig repkedtek a tetőn ,le a földre meg vissza) és átrepültek az út felett a házakhoz.Teljesen úgy tűnt mintha fészkelőhelyet kerestek volna .Egyikük megpróbált bebújni egy harkály odúba is de nem fért be...A házak padlás nyílásait is átnézték közben szóltak is időnként, aztán teljesen besötétedett és véget is ért a történet nem láttam már merre járnak.Remélem sikeres lesz a költésük !! Költőláda kihelyezése nem lenne rossz ötlet a környék egyébként búbos banka költőhely is.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://bakony-balatonbirding.blog.hu/api/trackback/id/tr6712352075

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Matyusa 2017.03.21. 19:43:55

Üdv! Direkt bagolylesen voltál, vagy csak beléjük botlottál? A fotók is abból a távolságból(kb. 40 m) készültek?

Csabicsek 2017.03.22. 20:53:59

Szia,
nem bagoly lesen voltam de távcső és fényképezőgép szinte mindig van nálam .A fotók kb.40m vagy kicsit közelebbről készültek.

vasuta 2023.04.03. 20:14:36

Szia! melyik településen költ a templom tornyában a gyöngybagoly?

Csabicsek 2023.04.17. 08:41:54

@vasuta: Szia! Varsád (Tolna megye)
süti beállítások módosítása