Novemberi napok

2014.11.03. 21:52

A tél közeledtét jelzi ,hogy megérkeztek a fenyőrigók .Valószínű már korábban is lehettek ,de ma Füred belterületen először találkoztam velük .Kb.80-as csapat táplálkozott a partközeli sávban.A seregélyek lassan elvonulnak (idén nagyon gyenge volt a szőlő termés ) délebbre és a helyüket veszik át a rigók ,persze sokszor vegyes csapatok is előfordulnak.Idén sikerült fenyőrigókat költőhelyükön is megfigyelnem Erdélyben. Júniusban Marosfőn szálltunk meg és a vasútállomás környéke tele volt magas fákkal (fenyőfákkal jobbára) és ezeken fészkeltek a rigó kolóniák.Csacsogó hangjuk mellett megismerhettem éneküket is. Javában zajlott a költés a szülők szorgalmasan hordták a táplálékot ,főleg gilisztákat rovarokat a fiókáknak. Bejártak a konyhakertekbe,gazdasági udvarokba és hasonlóan a feketerigóhoz túrták a leveleket stb. A varjakat és más fészekrabló madarakat a szokásos ürülékkel bombázós taktikával csapatba szervezetten tartották távol.Egyébként feketerigót ha jól emlékszem nem is láttam ,viszont örvös rigót szerencsére igen .Busszal mentünk a Békás -szoroshoz és az egyik szerpentin tetején megálltunk egy pihenőnél.Miközben a gyönyörű "zöld hegyeket" (én így hívom az erdélyi hegyeket mert a magasságuknál fogva a  növényi vegetáció zöldre festi őket,nem olyan kopárak mint pl.az Alpok 2000m feletti  csúcsai ) csodáltuk  kicsit megnéztem közelebbről a virágokat is.Betévedtem a fenyvesbe és itt hallottam meg hangjukat ,kis cserkészés után meg is találtam az örvös rigó családot 5-en voltak.Fotó gyenge sikerült nem akartak modellt állni de nagyon örültem mert még nem láttam korábban ezt a rigó fajt.Remélem sikerül itthon is megfigyelnem ezt a szép fajt.                                                                                                                                         Élet a kertben : idén nekem úgy tűnik jól sikerült a széncinegék költése .Ezt azért gondolom ,mert az összes etetőnél nagyobb a sürgölődés mint tavaly volt pedig még nincs igazán hideg és hó. Hó tavaly sem volt (idén lesz azért egy kicsi remélem ) de kevesebb volt a cinke még egy zsák szotyi is megmaradt,amit majd most megetetek velük. A széncinkék mellett kék cinege,egy egy fenyves és búbos a fenyvesben a munkahelyemen,de barát cinege még nem volt pedig korábban rendszeres vendégek voltak.Bezzeg csúszka az most mindegyik etetőmnél van,Veszprémben mind a 3 helyen és Füreden is "vitézkednek".Ezt azért írom így mert ha megjelennek akkor nagyon határozott módon viselkednek. Bevágódnak az etetőre két magot is a csőrükbe vesznek és sutty elrepülnek .Keresnek egy alkalmas farepedést és eldugják a zsákmányt, majd irány vissza . Fáradhatatlanul gyűjtik a téli eleséget amit később majd megkeresnek, hacsak a cinkék meg nem előzik őket :)).A kertben vannak még rozsdafarkúak néha énekelgetnek a vörösbegyekkel ha szép az idő,tengelicek,meggyvágók balkáni gerlék és fakopáncsok,zöldikék ,sőt van barátposzáta (hím) is.                                                                                                      Néhány kép az erdélyi madarakról és élőhelyükről :

A bejegyzés trackback címe:

https://bakony-balatonbirding.blog.hu/api/trackback/id/tr986858057

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása