Lassan elindulnak...

2014.09.18. 22:39

mármint a fecskék! Idén korábban végeztek a költésekkel.A sarlósok augusztus elején elmentek néhány pár kivételével.Ők augusztus 18-19.-én indultak el,azóta csak kétszer láttam egy-egy példányt ,de ezen nem is csodálkozom ,mert a rendkívül csapadékos szeptember nem kedvezett nekik.A molnárfecskék tavaly szept.22.-én mentek el idén ma fogytak el a veszprémi belvárosi légtérből.Volt ma is kb.10-15 példány de a java a nagy csapat már  nem volt itt,pedig rengeteg rajzó rovar repült este.Máig fenntartom az elnevezésem a fecskékről "a nagy túlélők" .Hihetetlen képességeik,praktikáik vannak az életben maradásra a túlélésre.Ebben számos tényező szerepet játszik :inteligencia,szülői odaadás,csapatszellem,játékosság,repülési készség.Valószínű mindent nem soroltam fel de ezek biztosan vannak.Van már három hete is Varsádon (ahol nagyon szép populáció él molnár és füstiből is )sötétedés előtt megfigyeltem esti rituáléjukat.Több száz (ezer) madár repkedett körülöttem fölöttem .Kavarogtak,többször elindultak mondjuk jobbra aztán hirtelen forduló vissza. Suhogott a rengeteg madár szárnya felettem és ahogy sötétedett gyorsultak a körök, aztán egy nagyobb csapat hirtelen zuhanórepülésben a szemközti domboldal kukoricásában landolt .Azt tudtam ,hogy nádasban éjszakáznak de,kukoricában én még nem láttam.Ami érdekes a sebesség ,ahogy eltűntek a levegőből egy pillanat alatt.Két három leszakadt csapat viszont nem követte őket hanem egyre gyorsuló cikázással az akácos felett húztak,de szinte súrolva a koronát gyors fordulókkal tűzdelve.Teljesen hangtalanok voltak és olyan sötét volt már ,hogy alig tudtam követni őket a távcsövemmel.Ők szerintem átvizsgálják ilyenkor a környéket,mennyire biztonságos éjszakázás szempontjából,aztán hirtelen fékezés és bebújtak a fák koronája közé.Már napközben is bandáztak a fákon vegyesen molnár és füstik is teljes békében .Jól megférnek nincs konfliktus a két faj között. Más a vadászati stratégiájuk és nem is zavarják egymást a fészkelőhelyeken.Megunhatatlan figyelni őket,de most jövő tavaszig afrikai telelőhelyükön fognak "túlélni".

Ui.21-én Balatonfüreden láttam aránylag magasan tempósan dél vonuló 4-500-as füstifecske csapatot.

DSCN5587.JPG

DSCN5579.JPG

DSCN5580.JPG

DSCN5573.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://bakony-balatonbirding.blog.hu/api/trackback/id/tr986710055

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása