Június eleje

2011.06.11. 18:08

 Sajnos kicsit elhanyagoltam újabban az írást de meg próbálom behozni a lemaradásom.A legörvendetesebb dolog,hogy Veszprém stabil költőhelyévé vált a sarlós fecskéknek.A belvárosban több helyen,a lakótelepek magas házain emelkedő,de legalábbis stabil a faj állománya városunkban.A Vár környékéről  tudok a leghitelesebben beszámolni mivel ezt a területet naponta megfigyelem.Néha elgondolkodom ,az emberek tudnak-e egyáltalán ennek a fecske fajnak a létezéséről.Tudják-e milyen különleges madarak húznak alkonyatkor hangos sivítással a Séd-völgy felett.Kicsit néhány ember számára még talán zavaró is ez a vidám kergetőző csapat.Azt meg aztán,hogy távcsővel a kezében néha órákon át képes valaki őket megfigyelni ,biztos furcsa figurának találnák.Pedig van ilyen ember ,pl. én ha nem is órákon át, de ha tehetem sokáig gyönyörködök főleg alkonyattól néha sötétedésig.Ilyenkor júniusban este 9 után is száguldoznak még a lemenő nap halványodó fényében.Bőséges a táplálék többféle rovar rajzott néha hatalmas felhőkben az elmúlt napokban.A meleg légáramlatokkal magasra akár 100 vagy több száz méteres magasságig feljutnak ezek a szúnyog ,tetű és egyéb más rajzó rovarfélék.Különböző szintjei vannak a légtérnek.A madarak különböző szintjeit használják ennek a végtelennek mondható térnek.Ezen belül mikor  melyik szintet veszik igénybe?Értem ezalatt a táplálkozás,az egyszerű helyváltoztatás és a nagy vándorútra használt légi pályát.A sarlósok teljes volumenét kihasználják ,a fák szintjétől kezdve a hihetetlennek tűnő 2-3 kilométeres magasságig vagy még magasabbra.Volt,hogy véletlenül láttam meg a fecskéket (itt most a molnár fecskéket is említeném mert ők sem maradnak el a magassági rekorderektől).Egy felköröző ragadózót figyeltem ( a fecskék is mondtak neki néhány keresetlen szót körülötte csapongva)akkor lettem figyelmes,hogy még jóval felettük is voltak vidáman cikázó vadászó fecskék.Őket szabad szemmel már nem lehetett látni,sőt távcsővel is kicsik voltak.De!Volt felettük még egy sáv  ahol mozdulatlan szárnnyal vitorlázott valami!Sajnos nem tudtam meghatározni a távolság miatt,lehetett nagy sirály,kígyászölyv nem sikerült megállapítani.Összegezve:a madarak hihetetlen képességeiről életükről szerintem még vannak titkok amik lehet,hogy sosem lesznek megfejtve.A sarlós fecskék nagyon társaság kedvelőek de mint minden társasan élő állat balhéznak szívesen .Mindig van egy kis csetepaté ,rendre utasítás szerelmeskedés stb.Ilyenkor megy a sivítozás vonatozás,kergetőzés.Ha más madár a közelbe jön biztos kicsit megijed tőlük,volt már,hogy 4-5 méterre suhogott el mellettem el a visító csapat még én is behúztam a nyakam.Egy dolog piszkálja még a fantáziámat a madarunk életkora!Állítólag 20 évig  is élnek ,de akkor az idősebb madarak is ilyen virgoncak? Mert látszatra semmi különbség nincs se mozgásban se semmiben a fiataloktól .Szóval az idősebb egyedek egyszer csak elpusztulnak .( Ezen még majd dolgozom.)Most kezdődött a költés remélem sikeres lesz.Néhány kép a naplementéről és egy Veszprém közeli tóról ahol gulipán, bütykös ásólúd,gólyatöcs és kis lile is költ!!! Plussz egy harcos a kertünkből!

A bejegyzés trackback címe:

https://bakony-balatonbirding.blog.hu/api/trackback/id/tr642975770

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása