Rövid értekezést szeretnék a témáról írni.Előkerül időnként a kérdés mi az oka a madarak repülési formációjának,miért pont ék ill.v-alakban teszik ezt.Leginkább a nagytestű vízi szárnyasokra (hattyúk,libák,kárókatonák,récék,bukók...stb)daru és gólyafélékre jellemző ez a repülési mód.Mindenki látott már vonuló csapatokat .Gyönyörű látvány ahogy az alkonyi fényekben elhúz egy 150 példányt számláló daru csapat.Ők nagyon magasan vonulnak,igazából teljesen más körülmények között mintha a talaj közelében lennének.Sokkal hidegebb van,erős áramlatok vannak amelyek segíthetik ,de gátolhatják is őket útjuk közben.Valószínű jó meteorológusok is mert gondolom az időjárási frontokat is a hasznukra fordítják.Melegfront esetén pl.meleg levegő áramlik a hideg felé.Mivel a meleg levegő könnyebb és gyorsabban mozog , a meleg levegő lassan felsiklik a hideg levegőre, miközben maga előtt tolja a hideg légtömeget. Akár ennek segítségét is igénybe vehetik.(saját teória).Az ék alakra visszatérve:A madarak az aerodinamika vívmányait hasznosítják,a repülés közben keletkező légörvényeket állítják szolgálatukba.Az élen haladó madárnak kell a "légfalban"utat törni ,a következők pedig szépen besorolnak egymás után és az előttük repülők által létrehozott légüres térben lavíroznak.Ezenkívül az is segíthet,hogy a mögötte lévő madár tolja maga előtt a levegőt és ez segítheti az előtte repülőt,vagyis a sor végét záró madárnak is többet kell teljesíteni a többieknél.Van olyan vélemény ,hogy az élen haladó madár bizonyos táv megtétele után átadja a vezetést és beáll pihenni a bolyba,majd jön a következő.Nem gondolnám ,hogy az egész csapat sorra kerül,hanem csak az erős tapasztalt "seniorok".Ők végzik váltva a vezetést.(saját teoria)Ilyenkor megbomlik változik az alakzat előfordul,hogy ketté válik.Valószínű az esetleg gyengébb fiatalabb madarakat ha lemaradnának segítik valamilyen módon,ha nem megy akkor viszont megpecsételődött a sorsuk.Van aki azt mondja ,ez alakzat csak arra szolgál,hogy jól lássanak a madarak,ezért húzodnak a másik mellé és semmi köze a dolgoknak a fizikához.Én erre azt mondom,hogy annyira erős az ösztön bennük,hogy már két madár is vonalba rendeződik,de tuti nem a jó látás miatt.Az evolúció során mindent megtanultak ami hasznukra lehet az életük során és ebbe az ék alakzatú repülés is beletartozik.Mai megfigyelésem ezzel kapcsolatban a Balatonon volt Csopakon.A kárókatonák szintén ezt a szisztémát használják és ma az ő figyelésükre szántam 1órát.Ismét megszállták a palóznaki kemping fáit és az öböl köveit a fekete ruhás halevők.Közel 1000 példány kis és nagy kárókatona pihenőhelye a téli szezonban a jég beálltáig ez a hely.Minden fehérlik az ürüléküktől a fák kilométerekről látszanak úgy virítanak.Alacsonyan a víz felett közlekednek vonal,vagy ék alakban.Az élen haladó madár folyamatos szárnycsapásokkal repül de a másodiktól hátrafelé mindegyik bekkel közben azaz siklásokat is beiktat.Az első sohasem,ő rendületlenül viszi a társaságot és nem pihen .Itt rövid távokról van szó vezető cserét nem láttam.A madarak a legkisebb változást lereagálják és ezért hullámzik a vonal ha veszít magasságából az első,vagy emelkedik.Mostantól jobban figyelem majd a V betűs madárrajokat.Hogy a pontos igazság mi azt okos emberek vizsgálták ,vizsgálják jelenleg is én a saját verziómat osztottam meg olvasóimmal.

A bejegyzés trackback címe:

https://bakony-balatonbirding.blog.hu/api/trackback/id/tr232463862

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása