A nagy túlélők

2010.06.07. 22:15

 A fecskékre szeretnék utalni a bejegyzés címével.Rengeteg megpróbáltatással kell szembenézni az emberi környezethez legjobban kötődő madarunknak.Vannak amivel sikeresen megbírkóznak és vannak amelyekkel szemben esélytelenek.2010 a fecskék védelmének éve.Az MME minden évben választ egy,vagy több madárfajt amely védelmével kiemelten foglalkozik az adott évben.Tavaly a kékvércse és vetési varjú éve volt.Sajnálatos tény hogy a fecskék idei kiemelt védelme nagyon aktuális.Állományuk folyamatosan csökken és kezd veszedelmes méreteket ölteni.Az időjárás idén tavasszal ill. nyárelőn rendkívül csapadékos,hideg és szeles volt (szerencsére már múlt időben beszélhetünk).Napokon keresztűl csak minimális élelemhez jutottak fecskéink.A füsti fecskék az ólak környékén kíséreltek meg valamit elkapni a, molnár fecskéket az egyik ligetben láttam kavarogni az esőben,találtak egy rajzó rovar csapatot és azt üldözték.A sarlósok talán elrepültek eső mentes vidékre,bár ez sem volt egyszerű, mert az Adriától Lengyelországig húzódott a felhősáv.Parti fecskéről nem tudok ,talán Kenesén lehet kolóniájuk, de mostanában nem jártam arra.Két napja végre megérkezett a meleg és varázsütésre itt vannak Veszprém belvárosa fölött a molnár és sarlósfecske csapatok!Vidáman cikáznak,sivítanak és szórakoznak a levegőben mintha misem történt volna.A kertből nagy területet tudok megfigyelni.Az egyik nagyobb sarlósfecske populáció az Invitel,Szilágyi-iskola,Egyetem által határolt területen található .A másik a Vár, Viadukt,környékén.Van még több helyen a városban élőhelyük(Cholnoky,Haszkovó és Egry-lakótelepen )de én a belvárosiakat látom inkább.Molnár fecskék az Egyetem,Megyeháza,Óváros-tér környékén találhatók.Több helyet nem sorolok mert sok van.A lényeg, ezen a számomra belátható területen a viszontagságok dacára legalább 50 pár sarlós volt tegnap este és molnár fecske is szép számban örvénylett egész magasan.Sikeres költés esetén talán kicsit javul a helyzet létszámban.De!Itt következik az amivel szemben esélytelenek!Vasárnap Csopakon jártam és a falu közepén ami tradicionális fészkelő helye a molnár fecskéknek(gyógyszertár,templomok és környező házak),szomorúan tapasztaltam ,hogy kb.15 fészket levertek az egyik családi házról.Nem a tulajdonos,hanem a szomszédja tette a vandál dolgot.Itt úgy építették régen a házakat,hogy egyik oldalon a kert és bejáró,de a hátsó oldal a szomszéd területén van.Ő úgy gondolta ne repkedjenek már a bejárata előtt a madarak és mindet leverte.A tulaj néni nem is mert szólni,többször került már vitába velük.A Balatonfelvidéki Nemzeti Park székhelye egyébként 800m-re van a helytől.Szóval én nagyon örülnék ha a fecskék azok lennének :a nagy túlélők!

A bejegyzés trackback címe:

https://bakony-balatonbirding.blog.hu/api/trackback/id/tr382064290

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

natu (törölt) 2010.06.13. 20:42:40

Ma úgy terveztem, elmegyek Kenesére parti fecskéket meg gyurgyalagokat kukkolni, egy hosszabb bicajos túra lett volna.
Igen ám, de most inkább kerültem a müutakat, igy jutottam el Királyszentistván mellett elhaladva az erdös rész mellett egy murvabányáig, igen mostoha utakon.
Nos, a külszini fejtés árkaiban összegyült a víz, szabályos tavak keletkeztek, függöleges, meredek parttal. Ne ideiglenes pocsolyákra gondoljatok, hanem igen nagy méretü tavakra.
Rengeteg parti fecske és gyurgyalag költ ott!
Nem is mentem tovább Kenesére.
Természetesen a fényképezöt otthon hagytam, de holnap arra tekerek munkába menet és jövet és akkor lefotózom a helyszínt.
Eszelös a terep egyébként, mint valami Hold-béli táj.
Ha valakit érdekel, bejelölöm google-maps-en, de akár túravezetést is vállalok oda : )))
Egy órán keresztül távcsövön figyeltem öket, nagyon nagy élmény volt.

Csabicsek 2010.06.13. 22:55:34

Szia Natu!Engem érdekel,nagyon is!Lehet ott más jó faj is!Nem zárt terület?Megköszönném az útba igazítást,vagy mehetnénk együtt csak az időhiány miatt nehéz lenne össze hangolni!Úgy sejtem ahogy Litér felöl jönnék,akkor a falu táblánál föl kell menni jobbra,vagy nem?Üdv.Csaba

natu (törölt) 2010.06.14. 08:51:30

Biztos vagyok benne, hogy van más faj is, ragadozók is röpködtek arra szép számmal.
Ha nem csal a tájékozódó képességem, akkor itt jártam:
47.100351, 18.033199
(másold be a "keresés a térképen" mezöbe)
Egy világos, négyzetes területre kell mutatnia a jelölönek.
(Ma mégsem mertem elindulni bicajjal, brutál vihar nézett ki dörgésekkel, villámokkal reggel. Legközelebb vasárnap fogok oda kimenni.)

natu (törölt) 2010.06.17. 22:31:56

Nem bítram ki, ma megint elmentem az említett helyszinre. Rengeteg parti fecske volt ma is, gyurgyalag nem sok, 10-20. Ez egy homokbánya, mint utóbb kiderült. Ott szóba elegyedtem egy arccal, ö mondta, hogy már nem használják és Litérhez tartozik. Pecások is voltak ott, állítólag keszeg és kárász van a vízben. A tegnapi nagy esö miatt jónéhány szakaszon tolnom kellett a bicajt, de most már tudtam jó fotókat készíteni. Csodálatos a táj. A környéken kaszálni lehet a szamócát, éppen most érik, nyamm.
Képek itt:
www.nbj.fw.hu/homokbanya.zip
(40 MB)
Aztán még délebbre tekertem, behajtottam egy lesorompózott úton : ) és a sportlötér szomszédságában egy tavat találtam, a tetején összefüggöen valami trutyi, azon szaladgáltak a madarak. Csak a távcsövemen keresztül fotóztam, a távcsövet tartó kezem és a fotógépet tartó kezem is mozgott... talán felismerhetö a faj. Amint észrevettek, az egyik szülö a fejem fölé repült és körözött, és folyamatosan próbált a hangjával elijeszteni (vagy magára vonni a figyelmem, mert fiókájuk volt).
(Bocs, nem szeretném szétoffolni a blogot, csak szeretném a helyet népszerüsiteni, tényleg érdemes tenni egy túrát oda.)
süti beállítások módosítása